Spotkanie 1. - Iluzja a prawda¶
Cel spotkania i wprowadzenie dla animatora¶
To spotkanie ma charakter wprowadzający, jest wstępem do dalszej części rekolekcji, gdzie wyszedłszy od wolności skupimy się na naszych wyborach i ich konsekwencjach. Najważniejsze jest tutaj zrozumienie czym jest prawdziwa wolność. Uczestnik po spotkaniu rozumie czym jest wolność, potrafi ją zdefiniować i odróżnić pojęcie prawdziwej wolności od iluzji wolności. Potrafi wskazać jej płaszczyzny w swoim życiu. Dzisiejsze spotkanie jest wprowadzeniem do modlitwy wieczornej, której głównym celem będzie wskazanie Chrystusa jako tego, który wolność przynosi. Z racji na ograniczony czas, postaraj się zachować dynamiczną płynność tego spotkania.
Informacja
Tu mogą się pojawić dyskusje na temat “wolności” w aborcji, czarne protesty itd. Trzeba się z tym liczyć i być na to przygotowanym.
Pamiętaj, podane przykładowe odpowiedzi na pytania są tylko sugestią autorów, nie wymagamy w żadnym momencie podania słowa-klucza. Masz wielki wpływ na ludzi, którzy teraz przed Tobą stoją. W tym czasie jesteś szczególnie za nich odpowiedzialny. Nie bez powodu znajdujesz się właśnie w Brennej, na tych rekolekcjach. Spędzaj ze swoją grupą każdy możliwy czas wolny. Bądź z uczestnikami w pokoju, zadawaj im pytania, bądź obecny nie tylko na spotkaniach grupowych, ale w całym ich czasie rekolekcyjnym. Jednym z powodów jest proza życia i konieczność utrzymania dyscypliny na rekolekcjach dla 100 osób. Ważniejszym powodem jest nawiązanie relacji bez której wszystko co mówimy będzie z definicji 10 razy mniejszej mocy. Inspiruj, zapalaj, ucz, w razie potrzeby burz i pokazuj jak budować od nowa. Niech to będzie czas działania Ducha Świętego. Powodzenia!
zawiązanie wspólnoty, wzajemne poznanie się
od razu w kontekście wolności - jak ją rozumiemy, co nam ją zabiera, jak na to reagujemy?
pokazanie jak błędnie można rozumieć wolność i pokazanie czym wolność jest naprawdę
pokazanie wartości wolności, ale także wolności jako warunku tego, żeby coś było wartościowe (bo bez wolności nie ma racji bytu - np. miłość, moralność…)
wprowadzenie w modlitwę wieczorną (wolność nie jest łatwa, często z różnych względów sami nie potrafimy jej w pełni osiągnąć)
Zapoznanie się grupy¶
Celem tego punktu jest zapoznanie się, stworzenie wewnętrznej wspólnoty. Warto, szczególnie w młodszych grupach, podkreślić, że mogą się czuć swobodnie, że tworzymy zamkniętą grupę. Forma dowolna (byle nie za długa). Można zadać kilka pytań o pasje, ulubiony film itd. i płynnie przejść do wprowadzenia zadając pytanie typu: “kiedy czujesz się wolny?”, “co cię najbardziej cieszy?”
Dowolna forma modlitwy o otwartość, działanie Ducha Świętego, prośba o siły, abyśmy ten czas umieli wykorzystać.
Zapoznanie, np.: Twój ulubiony film, marzenia, opisz siebie w kilku przymiotnikach-dlaczego takie a nie inne?
Można poprosić by każdy zadał sobie pytanie (na które nie będziemy odpowiadać): Co zamierzam zrobić z tym czasem. Muszę podjąć decyzję: wchodzę w to na 100%, staram się, bo mogę coś zyskać, bo właściwie co mam do stracenia albo nie.
Kiedy czujesz się szczęśliwy?
Kiedy czujesz się wolny?
Wprowadzenie-definiowanie wolności¶
Tutaj przechodzimy już do treści właściwej spotkania. Proponujemy luźną burzę mózgów nad samą definicją wolności, którą potem będziemy konfrontować z rzeczywistością. Konstytucja soborowa (Gaudium et spes (z łac. Radość i Nadzieja) – Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym ogłoszona przez papieża Pawła VI 7 grudnia 1965. (KDK17)) wolność rozumie jako: brak zewnętrznego przymusu i wewnętrzną niezależność wobec zła. Łączy w taki sposób dwie koncepcje wolności: wyboru i autonomii działania.
Burza mózgów: Czym jest wolność, z jakimi obrazami Ci się kojarzy? W jakich sferach mojego życia występuje? (Skojarzenia można wypisać na kartce w postaci “słoneczka” ze słowem “wolność” w centrum. Np. brak zew. przymusu, wewnętrzna niezależność od zła, wolny wybór dobra, wolność w prawie, wolność od grzechu, wolność słowa, nie idę pod wpływem ślepego popędu, wolność od śmierci)
Możemy sobie pomóc i zobaczyć co bezpośrednio mówi Pismo o wolności.
Informacja
Można wybrać po jednym fragmencie.
Przeczytajmy:
Wolność w poznaniu Boga:
Czyż nie jestem wolny? Czy nie jestem apostołem? Czyż nie widziałem Jezusa, Pana naszego Czyż nie jesteście moim dziełem w Chrystusie?
—1 Kor 9,1
Pan zaś jest Duchem, a gdzie jest Duch Pański - tam wolność.
—2 Kor 3,17
Wolność od grzechu:
a uwolnieni od grzechu oddaliście się w niewolę sprawiedliwości.
—Rz 6,18
On uwolnił nas spod władzy ciemności i przeniósł do królestwa swego umiłowanego Syna, w którym mamy odkupienie - odpuszczenie grzechów.
—1 Kol 1,13-14
Wolność od śmierci:
Stworzenie bowiem zostało poddane marności - nie z własnej chęci, ale ze względu na Tego, który je poddał - w nadziei, że również i ono zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia, by uczestniczyć w wolności i chwale dzieci Bożych.
—Rz 8,20-21
Teraz jednak dla tych, którzy są w Chrystusie Jezusie, nie ma już potępienia. Albowiem prawo Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie, wyzwoliło cię spod prawa grzechu i śmierci. Co bowiem było niemożliwe dla Prawa, ponieważ ciało czyniło je bezsilnym, [tego dokonał Bóg]. On to zesłał Syna swego w ciele podobnym do ciała grzesznego i dla [usunięcia] grzechu wydał w tym ciele wyrok potępiający grzech, aby to, co nakazuje Prawo, wypełniło się w nas, o ile postępujemy nie według ciała, ale według Ducha.
—Rz 8,1-4
Zapytajmy:
Czy da się żyć bez wolności? Dlaczego tak, dlaczego nie?
Czy wolność to stan stały? Czy zawsze jestem wolny?
W jakich momentach sam swoją wolność odbieram?
Jak reagujesz, gdy ktoś Twoją wolność zabiera/ogranicza?
Jaka jest Twoja motywacja do zrobienia czegoś, gdy sam na to się decydujesz, a jaka, gdy zostaje Ci to narzucone? (Np. wybór szkoły gimnazjalnej raczej nie był tylko moim wyborem, ale już wybór zajęć dodatkowych/organizacji/studiów tak (chociaż nie zawsze))
Jaki mam stosunek do tych wyborów? Które dają mi więcej satysfakcji i spełnienia?
Jaką wartość mają czyny wykonywane z przymusu? Jakie mają efekty?
Można skonfrontować te same sytuacje, pod wpływem przymusu/w nieszczerości i w wolności:
Powiedzenie komuś “Kocham Cię” w nieszczerości i wolności
Pomoc babci/mamie, dlatego, że chcę pomóc vs dlatego, że muszę
Nauka albo ćwiczenie na instrumencie - kiedy zmuszają mnie rodzice, albo kiedy sam chcę
Spotkanie ze znajomymi/rodziną - wymuszone vs wybrane w wolności
Dlaczego wolność jest warunkiem tego, aby coś było wartościowe?
Czy wolność ma jakieś ograniczenia?
Ostatnim pytaniem przechodzimy do następnego punktu spotkania.
Złudzenie wolności¶
W tym momencie trzeba mocno podkreślić i znaleźć różnicę, pomiędzy prawdziwą wolnością, która daje szczęście, a pozorną “pseudo-wolnością”, która zniewala. Dochodzimy do wniosku, że wolność nie może być usprawiedliwieniem zła.
Wizja pełnej wolności
Prezentujemy kilka przykładów wizji maksymalnej, przerysowanej wolności.
Jak wyglądałoby społeczeństwo maksymalnej wolności? (Brak odpowiedzialności karnej, maksymalna wolność słowa.)
Jak wyglądałaby relacja damsko-męska? (Mogę mieć wielu partnerów, robić co chcę bo jestem przecież wolny.)
Jakie widzimy zagrożenia w tych sytuacjach?
Iluzja wolności
Czy odnosząc się do zaprezentowanych przykładów możemy stwierdzić, że wolność jest równoznaczna z tym, że wszystko mi wolno? Czy to możliwość robienia tego, na co ma się ochotę? Dlaczego tak, dlaczego nie?
Czy wolność to brak jakichkolwiek ograniczeń (jakich)?
Czy wolność możemy mierzyć ilością możliwości jakie mamy do wyboru? (Wtedy bylibyśmy wolni tylko w momencie wyboru i najlepiej gdybyśmy nigdy nic nie wybierali, bo każdy wybór powoduje, że zmniejszamy sobie zakres możliwości, a więc idąc tym tropem - ograniczamy swoją wolność)
Czy w takim razie wolność może zniewalać - w jaki sposób? (Prawdziwa wolność nie zniewala, ale jej iluzja - tak.)
Jakie istnieją złudzenia wolności? (Można samego siebie zniewolić ideą wolności - tj. tak bardzo chcieć być wolnym, że dla samej tylko wolności (dla udowodnienia, że mogę) wybieram coś czego nie chcę. Na przykład: dziecko, które tylko po to żeby zrobić na przekór mamie ucieka z domu, a potem płacze, bo mu smutno bez mamy; proste-„na złość babci ôdmroża se uszy”; poważniejsze, jeśli chodzi o konsekwencje w życiu: idę na takie czy takie studia, po to tylko żeby coś komuś udowodnić (np. rodzicom), zamanifestować swoją wolność, mimo że w gruncie rzeczy nie jest to to co chciałbym robić…)
Przeczytajmy:
Jak ludzie wolni [postępujcie], nie jak ci, dla których wolność jest usprawiedliwieniem zła, ale jak niewolnicy Boga.
—1 P 2,16
Co to znaczy, że dla niektórych wolność jest usprawiedliwieniem zła? Czy taka wolność jest prawdziwą wolnością? (Konkluzja)
Przeczytajmy:
Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę.
—1 Kor 6, 12
Jak mogłoby brzmieć to zdanie w inny sposób?Jak rozumiem te słowa?
Podsumowanie i zastosowanie¶
Jeżeli miałbyś opisać treść spotkania w dwóch zdaniach, jak one by wyglądały?
Dochodzimy do wniosku, że każdy z nas jest w jakiś sposób wrażliwy na punkcie wolności. Jej wymagania wcale nie są łatwe. Trzeba wrażliwości, wyczucia, słuchania Boga, aby móc odróżnić co tak naprawdę prowadzi mnie do Pełni Wolności.
W ramach wprowadzenia do modlitwy wieczornej, pięknie by było powiedzieć w tym miejscu świadectwo na temat wolności, którą daje mi Chrystus.
Wybiorę taką przestrzeń w moim życiu, gdzie brakuje mi wolności i za chwilę na modlitwie wieczornej spróbuję powierzyć ją Bogu.
Modlitwa¶
Modlitwa o dobre przeżycie tego czasu. W ramach odpowiedzialności, każdy może się pomodlić za inną osobę ze swojej grupy. Dziękujemy za czas spotkania i prosimy o łaski na czas rekolekcji, o Dary Ducha Świętego w rozeznawaniu co w moim życiu jest prawdziwą wolnością.