Spotkanie 1. - Odkrycie wartości człowieka ****************************************** Cel === Odkrycie wartości człowieka (do czego jest on zdolny, co stanowi o~jego sile, co sprawia , że hasło ‘’Człowiek-to brzmi dumnie jest prawdziwe). Odkrycie własnej wartości - ja też jestem zdolny do dokonania wielkich rzeczy, mam w~sobie ten potencjał. Modlitwa ======== Modlitwa spontaniczna (w młodszych grupach trzeba pamiętać, aby sprawdzić czy nie trzeba wprowadzić do tej formy modlitwy) do Ducha Świętego z~prośbą o~dobre przeżycie rekolekcji i~jego opiekę. Wprowadzenie do spotkania ========================= Prosimy uczestników, by przedstawili się chociaż z~imienia i~nazwiska i~podali jakąś informacje o~sobie.Następnie w~ramach zapoznania się stawiamy każdemu z~uczestników po kolei następujące pytania. Ich celem jest uświadomienie uczestnikom, co dla nich jest wartością. * Na co poświęcasz najwięcej czasu ? * Bez czego nie potrafisz wyobrazić sobie życia ? .. note:: co jest dla nas ważne w~życiu ? Czy potrafimy np. przeżyć jeden dzień bez facebooka. Co cenimy- przyjaźń, miłość ? Czy wyobrażamy sobie życie bez przyjaciół ? Można opowiedzieć o~jakieś bliskiej osobie->to pytanie o~system wartości ; priorytety, jakie mamy w~życiu * Jakie zachowania ludzi w~ okół Ciebie doceniasz ? .. note:: to pytanie ma na celu odkrycie z~uczestników, jakie wartości cenią u~innych. Co lubią w~ludziach i~co w~nich cenią, można również zapytać, na zasadzie przeciwieństwa, co nas w~ludziach denerwuje * Co cenisz w~sobie ? .. note:: pytanie, jakie swoje cechy, poglądy uważa się za słuszne i~czy ja jestem z~tego dumny Wartość talentu =============== Podsumowaniem powyższej wymiany zdań jest fragment z~Ewangelii: Podobnie też [jest] jak z~pewnym człowiekiem, który mając się udać w~podróż, przywołał swoje sługi i~przekazał im swój majątek. Jednemu dał pięć talentów, drugiemu dwa, trzeciemu jeden, każdemu według jego zdolności, i~odjechał. Zaraz ten, który otrzymał pięć talentów, poszedł, puścił je w~obrót i~zyskał drugie pięć. Tak samo i~ten, który dwa otrzymał; on również zyskał drugie dwa. Ten zaś, który otrzymał jeden, poszedł i~rozkopawszy ziemię, ukrył pieniądze swego pana. Po dłuższym czasie powrócił pan owych sług i~zaczął rozliczać się z~nimi. Wówczas przyszedł ten, który otrzymał pięć talentów. Przyniósł drugie pięć i~rzekł: "Panie, przekazałeś mi pięć talentów, oto drugie pięć talentów zyskałem". Rzekł mu pan: "Dobrze, sługo dobry i~wierny! Byłeś wierny w~rzeczach niewielu, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana!" Przyszedł również i~ten, który otrzymał dwa talenty, mówiąc: "Panie, przekazałeś mi dwa talenty, oto drugie dwa talenty zyskałem". Rzekł mu pan: "Dobrze, sługo dobry i~wierny! Byłeś wierny w~rzeczach niewielu, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana!" Przyszedł i~ten, który otrzymał jeden talent, i~rzekł: "Panie, wiedziałem, żeś jest człowiek twardy: chcesz żąć tam, gdzie nie posiałeś, i~zbierać tam, gdzieś nie rozsypał. Bojąc się więc, poszedłem i~ukryłem twój talent w~ziemi. Oto masz swoją własność!" Odrzekł mu pan jego: "Sługo zły i~gnuśny! Wiedziałeś, że chcę żąć tam, gdzie nie posiałem, i~zbierać tam, gdziem nie rozsypał. Powinieneś więc był oddać moje pieniądze bankierom, a~ja po powrocie byłbym z~zyskiem odebrał swoją własność. Dlatego odbierzcie mu ten talent, a~dajcie temu, który ma dziesięć talentów. Każdemu bowiem, kto ma, będzie dodane, tak że nadmiar mieć będzie. Temu zaś, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma. A~sługę nieużytecznego wyrzućcie na zewnątrz - w~ciemności! Tam będzie płacz i~zgrzytanie zębów. -- Mt 25,14-30 * Co rozumiem pod pojęciem talent ? Talent to starożytna jednostka monetarna używana na terenach Bliskiego Wschodu i~Grecji. Czy kiedykolwiek zastanawiałem się, jaką wartość ma ta moneta? Tutaj następuje "trik"" z~Biblia Tysiąclecia. Otwieramy na słowie Talent i~czytamy definicje. Pokazujemy, że jeden talent miał ogromna wartość. Żeby bardziej uświadomić sobie wartość tej monety podkreślamy, 1 talent=6000 dniówek (32 kilogramy złota,1 TALENT). Podkreślić ten fakt można jeszcze tym, że pryz normalnej pracy w~ciągu roku (tj.46 tyg. w~roku,odliczając pryz tym dni świąteczne oraz czas urlopu) i~5 dniach roboczych z~8 godzinami pracy 46*5=230 dniówkę rocznie, co daje 26 lat pracy->po tylu latach dostalibyśmy zapłatę w~wysokości 1 talentu. Dla porównania można przeczytać tekst o~wdowim groszu: Potem usiadł naprzeciw skarbony i~przypatrywał się, jak tłum wrzucał drobne pieniądze do skarbony. Wielu bogatych wrzucało wiele. Przyszła też jedna uboga wdowa i~wrzuciła dwa pieniążki, czyli jeden grosz. Wtedy przywołał swoich uczniów i~rzekł do nich: «Zaprawdę, powiadam wam: Ta uboga wdowa wrzuciła najwięcej ze wszystkich, którzy kładli do skarbony. Wszyscy bowiem wrzucali z~tego, co im zbywało; ona zaś ze swego niedostatku wrzuciła wszystko, co miała, całe swe utrzymanie». -- Mk 12,41-44 Ofiary oznaczają dziękczynienie. Jeden grosz może symbolizować naszą ofiarę-dajemy tak mało Bogu, nawet, jak jest to wszystko, co możemy mu dać. My dostajemy od niego znacznie więcej niż jesteśmy w~stanie sami mu zaoferować. To, co możemy dać Bogu, nigdy nie będzie współmierne z~tym,co od niego otrzymujemy. ( ale Bóg cały czas będzie nam dawał wszystko). Prosimy uczestników, by otwarli Pismo Święte na Psalmie 8. Odczytujemy na głos. Pytania: * Co budzi w~nas zachwyt w~otaczającym nas świecie ? * Czy dostrzegamy potęgę Boga w~otaczającym nas świecie ? * Jaką rolę dał Bóg człowiekowi? * Co sprawiło, że człowiek stał się właściwie panem stworzenia ? Bóg posiada nieograniczoną władzę, jest wszechpotężny i~wielki. Jednak władzę nad tym wszystkim podarował człowiekowi, który patrząc na ogrom rzeczy stworzonych przez Boga, popada w~zdumienie. WNIOSKI: **Zachwyt nad Bogiem i~jego dziełami budzi zachwyt nad człowiekiem (nie na odwrót)** Pytania: * Co stanowi o~naszej wielkości ? Bóg uczynił nas na swoje podobieństwo, uczynił nas panami tej ziemi, zyskaliśmy nasza wielkość dlatego, że Bóg jest wielki) .. note:: poprosić uczestników, by podali przykłady świadczące o~wielkości człowieka, np jakieś odkrycia naukowe, akcje humanitarne, szybkość podejmowania decyzji w~wypadku np zagrożenia wojną, możliwość globalnej komunikacji itd. .. warning:: uświadomienie uczestnikom,że mowa jest o~NICH, nie o~INNYCH. O~każdym z~nich indywidualnie. Możliwe, że nasi uczestnicy nie dokonali żadnych wielkich rzeczy typu odkrycie nowego pierwiastka i~prawdopodobnie ich nie dokonają. Ale pod pojęciem wielkich rzeczy możemy podpisać takie rzeczy jak np. bycie wiernym przyjacielem, sumienne dotrzymywanie obowiązków, uczciwa praca w~przyszłości, działalność wolontariacka. Zastosowanie ============ Zastosowaniem z~tego spotkania będzie udanie się na modlitwę wieczorną z~refleksją na temat siebie-co dla mnie jest ważne, czym ja mogę przysłużyć się innym ludziom. Zakończenie =========== Modlitwa spontaniczna do Ducha Świętego zawierająca dziękczynienie za czas spotkania oraz za dary, które każdy z~nas otrzymał od Boga.