Spotkanie 2. - Jestem Oazowiczem - co to znaczy? ************************************************ Cel Spotkania ============= Nie zrobić z~tego listy zasad do realizacji tylko spotkanie dzieleniowe. Podjęcie refleksji nad jakością naszego bycia w~Ruchu. Zastanowienie się na podstawie czego opieramy własną tożsamość. Analogia: Nasz prezent składa się z~kilku części. Trzeba spróbować zrozumieć każdą nich, ich role, aby poznać to co dostaliśmy. Gdy ustaje pierwsza radość związana z~faktem otrzymania czegoś pytamy: po co ten prezent? Modlitwa ======== Dostosowana do możliwości grupy. Co to znaczy być Oazowiczem? – teoria ===================================== * *Wypisujemy na dużej kartce elementy życia związane z~byciem Oazowiczem* Prawdopodobne odpowiedzi: Namiot spotkania, Eucharystia, Rekolekcje, Krościenko, mała grupa, ks. Blachnicki, służba parafii, charyzmat, kongregacje, Sobór Watykański II (ważne, aby wypisać tych rzeczy możliwie wiele) Co to znaczy być Oazowiczem? – dzielenie się życiem =================================================== Ponieważ spotkania mają charakter zieleniowy teraz i~my chcemy się właśnie podzielić naszym życiem. Animator w~odpowiednim (wcześniej wybranym) miejscu rozciąga na ziemi sznurek (co najmniej 3 metry) i~zaznacza na nim 3 punkty: .. image:: arrow.* :align: center *Odczytujemy kolejno elementy "Oazowe" (z kartki) a~uczestnicy stają "na osi". Następnie każdy odpowiada dlaczego akurat wybrał to miejsce. W~czasie wypowiadania pozostali mogą zmieniać swoje miejsce.* Refleksja nad jakością własnego przeżywania Ruchu ================================================= *Zastanówmy się czy czuliśmy się gorsi musząc stawać bliżej "minusa"?(indywidualnie, nie na forum)* Czasami tak po prostu jest. Ważne, aby rozróżniać rzeczy które są "fakultatywne" a~które są podstawowe. Inna sprawa, że nie można prawdopodobnie uniknąć tego, że w~pewnych momentach naszego życia (krótszych lub dłuższych) pewne rzeczy będą dla nas "obojętne". Najważniejsza jest jednak nasza postawa! Czy próbujemy coś z~ tym zrobić, czy staramy się wytrwać. Hipoteza: *"Dużo gorzej gdybyśmy zamiast przyznawania się przed sobą do tego ze coś jest "na minusie" wyrzucali te rzeczy z~świadomości starając się łudzić, że wszystko jest na plus"* * Czy zgadzacie się z~tym zdaniem. Czy możemy wypisać "listę konsekwencji" takiego "wyrzucania"? Tworzymy wspólnie na jakiejś kartce listę. Oto przykładowe rzeczy które mogą się na niej znaleźć: 1. Przede wszystkim eliminujemy wtedy niektóre punkty totalnie z~życia które zostały stworzone dla naszego dobra 2. wyrzucenie prędzej czy później wraca (bo inni nie wyrzucili) co może prowokować życie w~zakłamaniu (tak, tak.....robie Namiot Spotkania codziennie półtora godziny) 3. Bez świadomości rzeczy nad którymi musimy pracować praktycznie nie ma możliwości, abyśmy nie wpadli w~Pychę Przypowieść o~słoniu i~ślepcach (pochodzenie 2000 lat przed Chrystusem) która uczy nas o~konsekwencjach "wybierania sobie" elementów z~całości: Trzech ślepców chciało poznać co to jest słoń. Jeden chwycił za ucho i~stwierdził: "słoń jest jak liść kapusty". Drugi objął rękami jego nogę i~powiedział: "słoń jest jak pień drzewa". Trzeci chwycił słonia za ogon i~powiedział: "słoń jest jak lina". Wtedy – jak mówi przypowieść – zaczęli się sprzeczać, i~wykrzykując: "słoń jest taki to a~taki", rzucili się jedni na drugich i~zaczęli się okładać pięściami. Na czym budujemy własną tożsamość? ================================== Zapytajmy: * Skąd braliśmy te elementy które wypisywaliśmy na samym początku? Z~Internetu? Pamiętaliśmy co mówili nasi animatorzy kiedyś? Z~książek? **Z doświadczenia?** Tożsamość to ważna sprawa. Powinniśmy zatem "uważać" na podstawie czego ją budujemy. Jest to moment aby się podzielić tym na ile szeroko (więc bezpiecznie) sięgamy do źródeł. * Czy jest w~nas pragnienie odkrywania kim mamy być? Czy staramy się pogłębić tą naszą tożsamość czy zakładamy "że i~tak jest lepiej od pozostałych"? * Czy zdajemy sobie sprawę, że trzeba odkrywać? Że nie wszystko jest dane na papierze. Że "nie jest stworzone do końca" i~wiele rzeczy czeka na współpracę z~nami? Zastosowanie ============ Każdy z~uczestników próbuje wyznaczyć je sobie samodzielnie.