Spotkanie 2. - Etapy podejmowania decyzji – czym się kieruję? ************************************************************* Cel === Zobaczyć różne motywację w~podejmowaniu decyzji (na podstawie czego podejmuje decyzje?) Modlitwa ======== Dostosowana do możliwości grupy. Wprowadzenie ============ Wczoraj mówiliśmy, że wybór nie jest rzeczą łatwą. Tak naprawdę gdy stoimy przed dylematem wyboru oznacza to, że jest już za nami droga "zobaczenia możliwości"! Mówiliśmy o~tym na rekolekcjach adwentowych – chodzi o~poszukiwanie, o~widzenie dróg. Jesteśmy zatem po wykonaniu pewnej pracy i~możemy być zmęczeni. Wybór jawi się nam często jako obowiązek, który jest "ostatnią przeszkodą", aby mieć tzw. "święty spokój". Spróbujmy się nad nim zastanowić! * Czy podejmowanie decyzji przychodziło mi łatwo? * Czy czuliśmy presję, że nie wiedzieliśmy co wybrać, ale musieliśmy coś zaznaczy? Dokonywać wyboru/mieć coś wybranego =================================== Człowiek myśli za pomocą słów. To jakie mamy skojarzenia z~wyrazami bezpośrednio przekłada się na to w~jaki sposób traktujemy to co oznaczają. Przyjrzyjmy się naszym skojarzeniom! * Jakie sformułowania kojarzą wam się z~słowem "wybór"? .. note:: "musisz dokonać wyboru", "wybór drogi życiowej", "trudny wybór", "wybór szkoły", "wybór ubrania" itd. Są to rzeczy trudne, czasami dramatyczne jak "musisz dokonać wyboru". Kojarzą się często z~jakimś rozdarciem, nieodwracalnym czynem, czasami zaś z~czymś zwykłym. Spróbujmy jednak inaczej... * Jakie sformułowania kojarzą wam się z~słowem "wybrany/wybrane"? .. note:: "naród wybrany", "wybrany pierścionek", "wybranka życia", "wybrany pośród wielu", "wybrane dobre wino" itd. Są to skojarzenia bardzo, bardzo pozytywne. * Jak myślicie skąd bierze się ta różnica w~skojarzeniach wyrazów tak podobnych? Wybór – co dzięki niemu możemy dać? =================================== .. centered:: **"Wybrany znaczy wartościowy"!** * Jak myślisz dlaczego tak jest? * Czy masz doświadczenie czegoś co jest dla Ciebie szczególnie ważne, bo zostało wybrane? Z jednej strony wybieramy te rzeczy, które mają największą wartość - skoro więc coś zostało wybrane to znaczy, że nie było "zwykłe". Taką kategorię możemy odnieść do świata rzeczy materialnych. To zdanie ma jednak drugie dno. * Jak myślisz na czym polega te drugie dno? .. note:: grupa próbuje wspólnie kombinować Czy możemy na przykład kryterium "największej wartości" używać w~odniesieniu do wyboru partnera życia? Każdy człowiek jest tak samo bezcenny. A~jednak – ten który został wybrany pośród milionów i~powiedział nam "tak" stał się najważniejszy. Właśnie – stał się! Sam moment **wyboru** sprawia, że rzecz/osoba/sprawa nabiera większej wartości dla nas. Możliwość wyboru staje się "potencjalną siłą", która może sprawiać, że coś lub ktoś stanie się dla nas ważne. * Jakie rzeczy w~moim życiu, normalnie "zwykle", stały się dla mnie bardzo wartościowe dzięki mojemu wyborowi? .. note:: przyjaciel, wybór ksywki, miejsce gdzie pierwszy raz coś ;) było itd. * Czy mam świadomość tego, że dokonując wyborów mogę "na zawsze zmieniać wartość czegoś w~moim życiu"? Popatrzmy, że tutaj nie chodzi o~to, że wybieramy, że coś od tej pory już nie będzie/będzie ważne (o ile takich wybór jest technicznie możliwy, aby aktem rozumu coś takiego zmienić!!!!), ale że podejmując decyzje to się dzieje automatycznie jakby "w tle". Moje wybory – analiza kroków ============================ Wypełnialiśmy wczoraj ankietę. Musieliśmy dokonywać, konkretnych wyborów, nawet takich "wbrew nas" gdy chcielibyśmy znaleźć inne (lepsze) rozwiązanie, ale takie nie było uwzględnione w~możliwościach odpowiedzi. Spróbujmy przeanalizować teraz każdą z~14 sytuacji. Próbujmy się jednak koncentrować na etapach podejmowania decyzji niż na samej jej treści. Analizujemy po kolei 14 pytań ks. Jarka. Przy każdym zadajemy pytania: * Czy odpowiedź była dla Ciebie oczywista? * Na czym dokładnie polegał dylemat tej odpowiedzi? * Czy decyzja była dla Ciebie intuicyjna? * Na podstawie czego kierowałeś się w~czasie jej udzielania? (maksymalnie konkretnie! Jak ktoś mówi, że na nauczaniu Jezusa to niech poda o~jaką przypowieść/naukę mu konkretnie chodzi) * Co odegrało największą rolę? Serce? Rozum? Sumienie? Poczucie sprawiedliwości? itd. .. warning:: Jest to zasadnicza część spotkania i~powinna się przerodzić w~swobodną rozmowę, jednak prowadzoną według takiego schematu, którego obowiązek utrzymania ma animator. Jeżeli grupa będzie ambitna a~czas pozwoli niech sama stworzy kolejne sytuacje tzw. "trudne tematy" np. In-vitro, antykoncepcja, eutanazja, popularyzowanie wiary itd. Nie koncentrujmy się jednak, jak to zwykle bywa, na samej treści i~argumentach stron lecz na analizie wyboru i~istoty dylematu! Przykład, abyście jako animatorzy zobaczyli jak odkrywcze to mogą być rozmowy: * Antykoncepcja * Dylemat na poziomie rozumu? Serca? Sumienia? * Opieramy się na czym? Na humane Vitae? Naprawdę? Ile osób to czytało? * Opieramy się może zatem na tym co ks. Proboszcz mówi? * Na czym polega DLA NAS dylemat? Na tym, że coś jest złe czy na tym, że jesteśmy nieposłuszni Kościołowi? * Dlaczego dla niektórych osób odpowiedź na tą sprawę jest tak oczywista? .. note:: **Oczywiście** należy odpowiednio balansować między osobistymi odpowiedziami, a~"ogólnym analizowaniem" w~zależności od intymności tematu (to tyczy się też pytań ks. Jarka!) **Cel:** Zobaczenie, że podejmowanie wyboru to złożony proces, którego ciężko ująć w~schematy, zawsze indywidualny. Zwrócenie uwagi na to, że używamy różnych płaszczyzn naszego życia do rzucenia światła na sprawę (intelekt, intuicja, emocje itd.). Zobaczenie, których płaszczyzn kiedy używamy. Podsumowanie ============ Podejmij tu i~teraz jakąś decyzję, nawet najprostszą, ale zastanów się dlaczego tak a~nie inaczej i~wprowadź ją w~życie jeszcze dzisiejszego dnia.