Spotkanie 1. - Choć goni nas czas ********************************* Cele ==== Ukazanie wartości czasu, podkreślenie jego roli, zrozumienie jego wpływu i~działania. Zaczynając od jego roli w~‘codziennym’ życiu, przechodząc przez znaczenie czasu w~Kościele. Uczestnicy powinni być świadomi, że czas umożliwia Nam rozwój poprzez podejmowanie decyzji i~zmiany w~życiu. Wskazówki dla animatora ======================= Ten konspekt jest dosyć krótki, a~zarazem treściwy. Ważne, żeby nie była to tylko pogadanka o~różnych definicjach czasu - chcemy poznać jego realny wpływ i~działanie. Obawy: traktowanie konspektu nie jako całości, lecz jak zbiór punktów, które po kolei trzeba odbębnić. Z~racji na ograniczony czas, postaraj się zachować dynamiczną płynność tego spotkania. Poniżej znajduje się sugestia/propozycja jego przeprowadzenia. Jeżeli się coś Ci nie leży, pogubisz się, itd. patrz na cel spotkania. Może się zdarzyć, że odpowiedzi uczestników nie będą się zgadzać z~“oczekiwanymi”, można ich lekko naprowadzić, ale nie wymuszać naszego toku myślenia. W konspektach niektóre rozdziały mają w~nawiasie zaznaczony orientacyjny czas trwania tego punktu spotkania. Jest to tylko i~wyłącznie sugestia autora konspektu - animator będąc na spotkaniu i~widząc jego rozwój najlepiej dostosuje akcenty czasowe. Modlitwa ======== .. note:: ~5 minut Spontaniczna do Ducha Świętego o~dobre przeżycie czasu rekolekcji. Prośba o~siły, abyśmy ten czas umieli wykorzystać od początku na 100%, bez odpuszczania sobie, bez czekania na momenty uniesień. Chcemy walczyć o~każdą sekundę. Prośba o~otwartość i~zawiązanie wspólnoty w~grupie. Wprowadzenie do spotkania ========================= .. note:: ~5 minut Krótkie zapoznanie się z~grupą: * Twoja doba ma o~1h więcej. Jak wykorzystałbyś ten czas? .. note:: Wersja dla studentów: Jak wykorzystałbyś ten czas, gdybyś go nie przespał? W tym momencie można zadać pytanie: * Czy ktoś z~Was ma zegarek? Jeśli tak, dlaczego? (Bo ładnie wygląda, żeby się nie spóźnić, żeby wiedzieć jaka jest godzina- czyli generalnie być świadomym czasu.) * Co to znaczy być świadomym czasu? Czy dotyczy tylko znajomości aktualnej godziny? * Co to w~ogóle jest czas? Tym pytaniem przechodzimy do dalszej części spotkania. Czym jest czas? =============== .. note:: ~10 minut Żeby sprawę ułatwić: wyciągamy dużą kartkę z~napisem “Czas”, każdy dopisuje na odgałęzieniach wolne skojarzenia np. kalendarze, zegarki, planowanie czasu, gry na czas, “czas to pieniądz” i~wszystko inne. Razem budujemy wspólną definicję i~charakterystykę czasu: nieodwracalny, płynie dla każdego, płynie na ziemi itd. * Co to znaczy “dużo czasu”? * Kiedy jest Ci się łatwiej do czegoś zorganizować? (Bierzesz się za robotę od razu, czy czekasz na moment, kiedy czas Cię trochę pogodni? Np. nauka do egzaminu) * Jak wygląda Twój szacunek do własnego i~cudzego czasu? Czy można go mniej lub bardziej szanować (np. Tydzień przed, a~dzień przed egzaminem)? Od czego to zależy? * Dlaczego czas jest dla nas tak ważny? * Jaką rolę czas odgrywa w~Kościele? (np. w~kontekście roku liturgicznego - wyznacza poszczególne okresy; liturgia godzin- celebrowanie czasu; święta wyznaczają upływ czasu; Kościół czeka na koniec czasu.) Kościół mierzy czas bardzo skrupulatnie - to znaczy, że jest to bardzo ważne. Dochodzimy do wniosku, że czas ma duże znaczenie. Co za tym idzie: czas drugiej osoby i~mój jest ważny. Ze względu na to, powinniśmy go szanować, doceniać i~dbać o~jego dobre wykorzystanie. Można dodatkowo zapytać/zapisać w~notatniku: * Jak mogę wykorzystać czas tych rekolekcji? Czas umożliwia zmianę ===================== .. note:: ~10 minut. Dalej siedzimy w~rozważaniach dotyczących czasu. * Dlaczego warto coś mierzyć? * Jak kiedyś mierzono czas? - Gnomon. Wynaleziony prawdopodobnie przez chińczyków. Ok. 2500r. p.n.e..Stanowił pionowo ustawiony słup lub pręt, u~podstawy którego oznaczano godziny. Przesuwający się w~ciągu dnia cień pełnił rolę wskazówki. - Zegar Wodny. Skonstruowany przez Egipcjan. Był urządzeniem prostym, a~zarazem niedokładnym. Składało się z~naczynia napełnionego wodą, z~którego poprzez otwór denny wyciekała woda. - Klepsydra. Wynaleźli Grecy. Był oparty na tej samej zasadzie co zegar wodny w~którym miejsce wody zajął piasek. Odznaczał się on większą precyzją. * Na podstawie czego był mierzony? Co umożliwia czas? (Zmianę) Na podstawie przykładów możemy wywnioskować, że czas był mierzony na podstawie obserwacji zmiany np. poziomu piasku w~klepsydrze. **Czas umożliwia zmianę**. Apokalipsa! Zmiana poprzez decyzję ================================== .. note:: ~15 minut Jedną z~ważnych cech świata jest to, że istnieje w~nim czas. Czas płynie tylko na naszym świecie, Niebo jest poza nim. Przed chwilą powiedzieliśmy, że Kościół czeka na koniec czasu tzn. czeka na Niebo, bo to miejsce poza czasem. A~jak czas się skończy, to innej opcji nie ma. Przedstawmy prostą charakterystykę porównawczą Nieba i~Ziemi. Niebo (poza czasem): bez grzechów, nieskończone szczęście, nie przemija - **miejsce idealne**. Ziemia (czas): grzech, kataklizmy, wojny, nienawiść, przemoc, oprócz tego istnieją też jakieś pozytywy, ale dochodzimy do tego, że... - **nie jest idealne**. Przeczytajmy: Wszystko ma swój czas, i~jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem: Jest czas rodzenia i~czas umierania, czas sadzenia i~czas wyrywania tego, co zasadzono, czas zabijania i~czas leczenia, czas burzenia i~czas budowania, czas płaczu i~czas śmiechu, czas zawodzenia i~czas pląsów, czas rzucania kamieni i~czas ich zbierania, czas pieszczot cielesnych i~czas wstrzymywania się od nich, czas szukania i~czas tracenia, czas zachowania i~czas wyrzucania, czas rozdzierania i~czas zszywania, czas milczenia i~czas mówienia, czas miłowania i~czas nienawiści, czas wojny i~czas pokoju. Cóż przyjdzie pracującemu z~trudu, jaki sobie zadaje? Przyjrzałem się pracy, jaką Bóg obarczył ludzi, by się nią trudzili. Uczynił wszystko pięknie w~swoim czasie, dał im nawet wyobrażenie o~dziejach świata, tak jednak, że nie pojmie człowiek dzieł, jakich Bóg dokonuje od początku aż do końca. -- Koh 3,1-11 Prosimy uczestników aby wypisali/wymienili z~tekstu wszystkie przeciwne sobie czasy (pierwszy jest tym, który chcemy zmienić). Następnie prosimy aby wyjaśnili jakie kroki trzeba podjąć, co musi się stać, aby zaszła taka zmiana. np. czas umierania → czas rodzenia (np. porzucić stare myślenie na rzecz nowej idei - podjąć decyzję) * Czego wymaga zmiana? * W~jaki sposób czas umożliwia zmiany? Zmiana wymaga decyzji. Jeżeli motyw z~decyzją się nie pojawi: Przytyło Ci się ogromnie. Chcesz schudnąć. Schudnąć można przez racjonalne żywienie i~uprawianie sportu. Więc? Podejmujesz decyzję o~zmianie stylu życia. * Jakie rzeczy wymagają zmian? Jeżli coś wymaga zmiany, to z~definicji nie jest idealne. Jeżeli na ziemi jest czas, a~czas umożliwia zmiany to znaczy, że coś tej zmiany wymaga. Podsumowanie - dojrzewanie przez zmianę ======================================= .. note:: ~10 minut Przeczytajmy: | Bo tysiąc lat w~Twoich oczach | jest jak wczorajszy dzień, który minął, | niby straż nocna. | Porywasz ich: stają się jak sen poranny, | jak trawa, co rośnie: | rankiem kwitnie i~jest zielona, | wieczorem więdnie i~usycha. | | Zaiste, Twój gniew nas niszczy, | trwoży nas Twe oburzenie. | Stawiasz przed sobą nasze winy, | nasze skryte grzechy w~świetle Twojego oblicza. | Bo wszystkie dni nasze płyną pod Twoim gniewem; | kończymy nasze lata jak westchnienie. | Miarą naszych lat jest lat siedemdziesiąt | lub, gdy jesteśmy mocni, osiemdziesiąt; | a~większość z~nich to trud i~marność: | bo szybko mijają, my zaś odlatujemy. | Któż potrafi zważyć ogrom Twojego gniewu | i~kto może doświadczyć mocy Twego oburzenia? | Naucz nas liczyć dni nasze, | abyśmy osiągnęli mądrość serca. | | Powróć, o~Panie, dokądże jeszcze...? | I~bądź litościwy dla sług Twoich! | Nasyć nas z~rana swoją łaskawością, | abyśmy przez wszystkie dni nasze mogli się radować i~cieszyć. | Daj radość według [miary] dni, w~których nas przygniotłeś, | i~lat, w~których zaznaliśmy niedoli. | Niech sługom Twoim ukaże się Twe dzieło, | a~chwała Twoja nad ich synami! | A~dobroć Pana Boga naszego niech będzie nad nami! | I~wspieraj pracę rąk naszych, | wspieraj dzieło rąk naszych! -- Ps 90,4-17 * Co wg autora gwarantuje osiągnięcie mądrości serca? (Liczenie dni naszych - czas, świadomość czasu) * Czy zamiast “mądrość serca” możemy wstawić “dojrzałość”? Jak to rozumieć? * Czy mogę powiedzieć “Od dziś się nie starzeje.”? (Nie, każdy jest uzależniony od czasu. Pobyt na ziemi jest drogą, w~której każdy uczestniczy.) .. centered:: czas: decyzja → zmiana → dojrzewanie Pobyt na ziemi, to niezłe pole do popisu. Dostajemy możliwość zmiany czegoś na lepsze, dojrzewania - nie zmienia się czegoś co jest idealne. Z~góry nie jesteśmy idealni, wylądowaliśmy w~świecie, który daje możliwość zmian. Ale nie mamy przez to buczeć, tylko brać się do roboty. Można poprosić każdego uczestnika o~podsumowanie jednym zdaniem/podzielenie się tym co najbardziej do niego przemówiło. Modlitwa + zastosowanie ======================= Miejsca, płaszczyzny, przestrzenie w~mojej relacji z~Bogiem, na które poświęcam za mało czasu - konkretnie je nazwać. Co konkretnie mogę zrobić na tych rekolekcjach, aby to naprawić - zapisać postanowienie do notatników. Modlitwa zawierzenia. Chcemy oddać Bogu cały czas rekolekcji, powierzamy nasze intencje, to wszystko co w~nas siedzi. Prosimy, aby to On nas przemieniał i~umożliwiał podejmowanie trudnych decyzji.